Dag 39 – Waarom zou je Jezus een plek in je leven geven?

Lees Johannes 15:1-8

De wijnstok en de ranken

1 ‘Ik ben de ware wijnstok en mijn Vader is de wijnbouwer. 2 Iedere rank aan mij die geen vrucht draagt snijdt hij weg, en iedere rank die wel vrucht draagt snoeit hij bij, opdat hij meer vruchten draagt. 3 Jullie zijn al rein door alles wat ik tegen jullie gezegd heb. 4 Blijf in mij, dan blijf ik in jullie. Een rank die niet aan de wijnstok blijft, kan uit zichzelf geen vrucht dragen. Zo kunnen jullie geen vrucht dragen als jullie niet in mij blijven. 5 Ik ben de wijnstok en jullie zijn de ranken. Als iemand in mij blijft en ik in hem, zal hij veel vrucht dragen. Maar zonder mij kun je niets doen. 6 Wie niet in mij blijft wordt weggegooid als een wijnrank en verdort; hij wordt met andere ranken verzameld, in het vuur gegooid en verbrand. 7 Als jullie in mij blijven en mijn woorden in jullie, kun je vragen wat je wilt en het zal gebeuren. 8 De grootheid van mijn Vader zal zichtbaar worden wanneer jullie veel vrucht dragen en mijn leerlingen zijn.

Soms zie je wel eens mensen uit hun dak gaan over Jezus. Dan denk je misschien: ‘Nou ja zeg, moet dat nou zo’. Een ander voorbeeld is een wat ouder lied uit de bundel van Johannes de Heer is ‘welke een vriend is onze Jezus’. Wat een gewéldige vriend is Jezus! Ervaar jij dat ook zo? Of vraag jij je wel eens af waarom je Jezus zou moeten toelaten in je leven. Wat voor toegevoegde waarde heeft Hij. Misschien maakt het je ook wel nieuwsgierig. Waarom is Hij zo belangrijk voor hem of haar? Twijfel je nog? Wil je overtuigd worden? Wil je een weloverwogen keus maken aan de hand van een lijstje met ‘voors’ en ‘tegens’? Dat lijstje heb ik niet voor je. …..

 Om de waarde van het kennen van Jezus te ervaren moet je als het ware inloggen op de site van Jezus.

De inlogcode is ‘Woorden’. De woorden die Jezus spreekt zijn essentieel om hem te leren kennen. Tegen de discipelen zegt hij: ‘Jullie zijn al rein door alles wat ik tegen jullie gezegd heb’. De verhalen, gelijkenissen en toespraken van Jezus leren ons wie Hij is en wat Hij voor ons kan betekenen.    

Het wachtwoord is ‘Liefde’. Als rank heb je de wijnstok nodig om voedingsstoffen te ontvangen die nodig zijn om vruchten te dragen. Je hebt Jezus nodig om te kunnen leven en om vruchten voort te brengen. De belangrijkste voedingsstof die Jezus geeft is de Liefde van de Vader. Door Jezus wordt de Vader en Zijn liefde geopenbaard. Door het werk van Jezus wordt immers zichtbaar hoeveel zorg God (de Wijnbouwer) voor ons heeft. Pas als je ervaren hebt hoeveel iemand van je houdt begrijp je waarom die het waard is om deel van je leven te zijn. Het is niet iets wat je van te voren kunt bedenken.

Ben je ingelogd, dan is het antwoord verassend. Als jij Jezus toelaat in je leven betekend dit dat Hij jou een plek in Zijn leven geeft! Als iemand in mij blijft én ik in hem. Als jij Jezus leert kennen wordt jij een vriend[1] van Hem.[2] Niks geen lijstje, maar een levende relatie!

God wil dat we als ranken gehecht zijn aan Jezus en niet aan andere dingen. Die houden ons af van groei. Om goede vruchten voort te brengen moeten we bereid zijn om ons te laten snoeien[3]. Je kunt rein zijn zoals de discipelen in vers 3 rein zijn, om de liefde door te kunnen geven. Dit betekend dat God ons wil helpen los te laten. Denk bijvoorbeeld aan egoïsme en materialisme. Hoe waardevol is Jezus in je leven als je los komt van verslavingen.

Verbonden met Hem kun je groeien en vruchten dragen, een mens zijn waar God van kan genieten. Jezus zegt: Als iemand in mij blijft en ik in hem, zal hij veel vrucht dragen. Met die vrucht laat je Gods grootheid zien. Je mag God vragen in gebed wat je daarvoor nodig hebt. De liefde die je in je ‘blijvende’ relatie met Jezus ontvangt zorgt dat je die nieuwe liefde kunt doorgeven aan nieuwe gelovigen. Wat een vrucht zal de wijngaard opbrengen!

 Om over na te denken

 In Psalm 1:1-3 staat : 1 Gelukkig de mens die niet meegaat met wie kwaad doen, die de weg van zondaars niet betreedt, bij spotters niet aan tafel zit, 2 maar vreugde vindt in de wet van de HEER en zich verdiept in zijn wet, dag en nacht. 3 Hij zal zijn als een boom, geplant aan stromend water. Op tijd draagt hij vrucht, zijn bladeren verdorren niet. Alles wat hij doet komt tot bloei.

  • Wat zijn de overeenkomsten en verschillen in vers 3 met het voorbeeld van de wijnstok?
  • Hoe geeft jij vorm aan ‘blijven in Jezus’ in je dagelijks leven?

 Gebedspunten

  • Je kunt God vragen jouw te laten zien hoe je vrucht kunt dragen
  • Je mag God danken dat Hij zijn zoon heeft gestuurd om ons de liefde van de Vader te leren kennen

JvdB


[1] In de verzen 12-17 wordt die vriendschap verder uitgelegd.

[2] Johannes 15:4 Blijf in mij, dan blijf ik in jullie

[3] In de wijnbouw is het gebruikelijk dat trossen worden bij gesnoeid. Dat heet krenten. De rimpelige en verkleurde druiven worden uit de tros geplukt om de goede druiven ruimte te geven tot volle wasdom te komen. Op die manier ontstaat een volle tros rijpe druiven geschikt voor de fruitschaal. Dat is dus wat anders als het snoeien waarbij de hele rank wordt afgesneden.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s