Dag 40 – Waarom zou iemand Jezus haten?

 Johannes 15:18-27        

18 Wanneer de wereld je haat, bedenk dan dat ze mij eerder haatte dan jullie. 19 Als jullie bij de wereld zouden horen, zou ze jullie hebben liefgehad als iets van haarzelf, maar jullie horen niet bij haar, want ik heb jullie uit de wereld weggeroepen. Daarom haat ze jullie. 20 Denk aan wat ik gezegd heb: een slaaf is niet meer dan zijn meester. Ze hebben mij vervolgd, dus zullen ze ook jullie vervolgen; maar wie zich aan mijn woorden gehouden heeft, zal zich ook aan jullie woorden houden. 21 Dit alles zullen ze jullie vanwege mij aandoen, want ze kennen hem niet die mij gezonden heeft. 22 Ze zouden niet schuldig zijn als ik niet was gekomen en tegen hen had gesproken. Maar nu hebben ze geen excuus voor hun zonde. 23 Wie mij haat, haat ook mijn Vader. 24 En ze zouden niet schuldig zijn als ik niet bij hen had gedaan wat niemand anders ooit heeft gedaan. Maar ze hebben het gezien en toch mij en mijn Vader gehaat. 25 Zo ging in vervulling wat in hun wet geschreven staat: “Ze hebben mij zonder reden gehaat. ” 26 Wanneer de pleitbezorger komt die ik van de Vader naar jullie zal zenden, de Geest van de waarheid die van de Vader komt, zal die over mij getuigen. 27 Ook jullie moeten mijn getuigen zijn, want jullie zijn vanaf het begin bij mij geweest.

 Het is eigenlijk onbegrijpelijk. Moeders vertrouwden hem voldoende om kinderen naar toe te brengen[1]. Hij was met ontferming bewogen over de menigte. Hij voelde voor hen als voor schapen die geen herder hebben, gaf hun te eten, genas de zieken. Ze dankten God voor wie Jezus was voor hen[2]. Als we terug kijken naar zijn wonderen is het helemaal niet logisch wat de joden doen. Wat een raadsel dat deze man zoveel weerstand opriep. Jezus (als gezondene) wilde de joden winnen voor de Vader door zijn woorden en werken. Alleen ze (h)erkennen Hem niet. De schuld van de joden is dat ze Jezus niet zien als Zoon van God en daarmee verwerpen ze God zelf!

Jezus legt aan de discipelen uit dat de wereld hem haat. Zoals ze hem haten zullen ze ook de discipelen haten, vanwege hun band met Jezus[3]. Deze woorden spreekt hij ook nu tegen ons. Als je kiest voor Jezus heeft Jezus je als het ware uit de wereld gehaald en ben je niet meer van de wereld. Het is een kwestie van loyaliteit. Als je niet meer bij de wereld wilt zijn, hoor je er ook niet meer bij. Je moet er rekening mee houden dat je wordt uitgespuugd door de samenleving. En toch vraagt Jezus de discipelen die wereld in te gaan en van hem te getuigen.

Wie overtuigd is van de liefde van God, weet dat hij een enorm blijde boodschap heeft. Toch lopen ook wij op tegen onverschilligheid of kille blikken. Het is realiteit dat mensen liever voor Jezus weglopen dan Hem omarmen. Velen zoeken in de wetenschap bewijs dat God niet bestaat, anderen hopen door hem te negeren dat Hij vanzelf weggaat. Daarnaast zien we enorm veel onafhankelijke mensen, die hooguit voor een religie kiezen om God tevreden te stellen en daarmee een plekje in de hemel te kopen. Het is inderdaad niet zo gemakkelijk om je afhankelijk op te stellen. De hele samenleving ademt uit dat je voor jezelf moet op komen en je kracht bij jezelf moet zoeken.

De liefde en genade die Jezus brengt door zijn woorden en werken is gratis, maar niet goedkoop. Enerzijds niet goedkoop omdat we ons moeten leren overgeven aan God. Dat is een drempel die we moeten nemen. Anderzijds niet goedkoop omdat de liefde van de Vader van onschatbare waarde is. Lees maar eens in Lucas[4] hoe Jezus tranen in zijn ogen kreeg bij aankomst in Jeruzalem omdat Jeruzalem Hem niet had herkend.

Waarom zou iémand Jezus haten? Misschien blijft dat wel een raadsel. Hoe kunnen we dan vervolgens omgaan met de haters en de weglopers? Het leven van Jezus leert ons te kijken met de ogen van Jezus, met mededogen en liefde. Door die liefde kunnen we nog steeds getuigen van de Vader en de Zoon.

Het verhaal eindigt met een prachtige belofte. We hoeven het niet alleen te doen. De Heilige Geest komt om ons in waarheid te helpen getuigen.

Om over na te denken

  • Hoe zouden wij hebben gereageerd op Jezus in die tijd?
  • Herken jij de ‘haat van de wereld’ in je eigen leven? Hoe komt dat of hoe ga je daar mee om?

 Gebedspunten

  • Je kunt bidden voor christenen in andere landen die onderdrukt of vervolgd worden.
  • Je mag God vragen om je bij te staan als je weerstand voelt wanneer je over Hem wilt vertellen.

 JvdB


[1] Mc10:13-16

[2] Mt 9:35-36; 15:30-32

[3] Het tegenovergestelde is ook waar. Zie Joh. 13:20

[4] Lc 19:41-44

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s