Dag 42- Nu is de tijd gekomen!



Lezen Johannes 17 vers 1 – 5

 

Zo sprak hij. Daarna sloeg Jezus zijn ogen op naar de hemel en zei: ‘Vader, nu is de tijd gekomen, toon nu de grootheid van uw Zoon, dan zal de Zoon uw grootheid tonen. Hij heeft van u macht over alle mensen ontvangen, de macht om iedereen die u hem gegeven hebt het eeuwige leven te schenken. Het eeuwige leven, dat is dat zij u kennen, de enige ware God, en hem die u gezonden hebt, Jezus Christus. Ik heb op aarde uw grootheid getoond door het werk te volbrengen dat u mij opgedragen hebt. Vader, verhef mij nu tot uw majesteit, tot de grootheid die ik bij u had voordat de wereld bestond.

‘Vader, nu is de tijd gekomen, toon nu de grootheid van uw Zoon, dan zal de Zoon uw grootheid tonen.

 

Een belangrijk moment is aangebroken! De Here Jezus heeft op aarde het werk volbracht dat Hem was opgedragen door zijn Vader in de hemel. Aan het einde van de Paasmaaltijd bidt Jezus, met de ogen gericht op de hemel, tot zijn Vader. Heel persoonlijk. Hij belijdt geen zonde of onvolmaaktheid maar is zich bewust dat Hij Gods wil volmaakt heeft uitgevoerd. Hij smeekt niets van God, maar richt zijn verzoeken tot God als de gelijke van God.

 

De tijd dat Jezus gescheiden moest leven van de Vader is voorbij. Hoe zeer verlangt Hij terug naar die volmaakte eenheid met God. In Genesis zijn ze samen het verhaal begonnen. Een verhaal dat zo anders is verlopen. Een verhaal waarin 100% inzet werd gevraagd van zowel de Vader als de Zoon. Jezus heeft zelfs Zijn plekje in de hemel moeten verlaten.

 

En waarom…? Omwille van jou!

Om de grootheid van God te tonen, om jou het eeuwige leven te schenken.

 

Wat betekent het eigenlijk om eeuwig leven te hebben? Eeuwig duidt de kwaliteit van leven aan: het is niet alleen eindeloos, maar ook een ander soort leven. Dat leven kenmerkt zich door het feit dat je de Here God ‘kent’. Dat je een levensgemeenschap met Hem beleeft, een intieme en vertrouwelijke persoonlijke omgang hebt met de Here God. En daarnaast evenzeer ook door het kennen van Hem die de Vader gezonden heeft. Namelijk Jezus Christus.

 

Jezus Christus heeft de Vader verheerlijkt op de aarde door het werk te volbrengen wat Hem was opgedragen. Nu wil de Zoon maar één ding: verheerlijkt worden met de heerlijkheid, die Hem van eeuwigheid eigen was. Zijn Hemelvaart is Zijn thuiskomst.

 

Hoe zit het met jou? Welk werk heb jij op aarde te volbrengen? Waarin mag jij trouw zijn?

 

Om over na te denken:

 

§         ‘Ken’ jij de Here God? Is er sprake van een persoonlijke omgang met Hem?

§         In hoeverre wordt de Vader in jou leven verheerlijkt?

 

Gebedspunten:

 

§         Dank dat Jezus ook in jou het werk volbrengt wat Hij begonnen is (Fil. 1:6).

§         Dank dat Jezus bereid is geweest om hier op aarde de Here God te openbaren. 

§         Dank God dat er ook voor jou een plekje wordt klaargemaakt in de hemel om thuis te komen.

 

BG

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s