Dag 44 – Jezus bidt voor jou!

Lezen Johannes 17 vers 20 – 26

 20 Ik bid niet alleen voor hen, maar voor allen die door hun verkondiging in mij geloven. 21 Laat hen allen één zijn, Vader. Zoals u in mij bent en ik in u, laat hen zo ook in ons zijn, opdat de wereld gelooft dat u mij hebt gezonden. 22 Ik heb hen laten delen in de grootheid die u mij gegeven hebt, opdat zij één zijn zoals wij: 23 ik in hen en u in mij. Dan zullen zij volkomen één zijn en zal de wereld begrijpen dat u mij hebt gezonden, en dat u hen liefhad zoals u mij liefhad.

24 Vader, u hebt hen aan mij geschonken, laat hen dan zijn waar ik ben. Dan zullen zij de grootheid zien die u mij gegeven hebt omdat u mij al liefhad voordat de wereld gegrondvest werd. 25 Rechtvaardige Vader, de wereld kent u niet, maar ik ken u, en zij weten dat u mij hebt gezonden. 26 Ik heb hun uw naam bekendgemaakt en dat zal ik blijven doen, zodat de liefde waarmee u mij liefhad in hen zal zijn en ik in hen.’

 ‘Dan zullen zij volkomen één zijn en zal de wereld begrijpen dat u mij hebt gezonden, en dat u hen liefhad zoals u mij liefhad.’

Jezus bidt voor jou! Voor jouw kerk, voor de andere kerken in de plaats waar je woont. Hij bidt voor alle gemeenten in Nederland en in de wereld. Laten we eens goed kijken naar dit laatste gedeelte van Zijn gebed!

Jezus heeft het meerdere keren over de eenheid van allen die in Hem geloven. Die eenheid is een weerspiegeling van de eenheid tussen de Vader en de Zoon. Wat een voorrecht om te lezen dat wij als gemeente inbegrepen zijn. De Vader houdt van ons zoals Hij van Zijn Zoon houdt! Jezus woont in ons zoals God de Vader in Jezus is!

Neem eens een paar minuten de tijd om deze gegevens op je in te laten werken…

Wat betekent eenheid? Is dat één universele kerk waarin alles gelijk gaat en waarin de mensen zich hetzelfde gedragen? Uiteraard niet! Paulus gebruikt in één van zijn brieven het beeld van een lichaam met Jezus als hoofd. Ieder lid heeft zijn eigen functie en taak, ieder lid heeft zijn eigen vorm. Maar met elkaar is het een éénheid, een lichaam dat functioneert.

Waarom is die eenheid zo belangrijk?! Alleen daardoor zal de wereld geloven en begrijpen dat God de Vader zijn Zoon Jezus Christus naar de wereld gezonden heeft. Het is een getuigenis voor de wereld, een getuigenis van de liefde van de Vader, die zich in de Zoon heeft uitgestort.

Juist de laatste woorden van dit indrukwekkende gebed – Ik heb hen uw naam bekendgemaakt en dat zal ik blijven doen, zodat de liefde waarmee u mij liefhad in hen zal zijn en ik in hen   – formuleren de onafscheidelijke verbondenheid van de Vader en de Zoon met alle gelovigen. Jezus gaat de hemelse heerlijkheid tegemoet. Maar niet als enige: Hij wil dat jij en al de zijnen hem zullen volgen!

Om over na te denken:

  • Wat kan jij doen om de eenheid in jou kerk, in de plaats waar jij woont meer zichtbaar te maken voor de mensen die God nog niet kennen?

Gebedspunten:

  •  Dank God dat wij mogen delen in de heerlijkheid van Jezus.
  • Bid tot de Vader of Hij je wil helpen om ook de mensen in de kerk die je minder goed liggen lief te hebben.

BG

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s