Dag 41 – De overwinning is al binnen.

Lees Johannes 16:25-33

25 Ik heb jullie dit alles in beelden verteld, maar er komt een tijd dat ik niet meer in beelden spreek, maar jullie zonder omwegen over de Vader vertel. 26 Als je dan iets vraagt in mijn naam, hoef ik het niet meer namens jullie aan de Vader te vragen, 27 want de Vader zelf heeft jullie lief, omdat jullie mij liefhebben en geloven dat ik van God ben gekomen. 28 Ik ben bij de Vader vandaan gegaan en naar de wereld gekomen, nu verlaat ik de wereld weer en ga ik terug naar de Vader.’

29 Toen zeiden de leerlingen: ‘Ja, nu spreekt u rechtstreeks en niet in beelden. 30 Nu begrijpen we dat u alles weet en dat niemand u iets hoeft te vragen, nu geloven we dat u van God bent gekomen.’ 31 Jezus vroeg: ‘Nu geloven jullie? 32 Er komt een tijd, en die tijd is er al, dat jullie uiteengedreven worden, dat ieder zijn eigen weg gaat en mij alleen achterlaat. Maar ik ben niet alleen, want de Vader is bij mij. 33 Ik heb dit gezegd opdat jullie vrede vinden bij mij. Jullie zullen het zwaar te verduren krijgen in de wereld, maar houd moed: ik heb de wereld overwonnen.’

 Heftig. De leerlingen zullen het zwaar te verduren krijgen in de wereld. Daarover heeft Jezus niets teveel gezegd. Niet alleen de leerlingen van Jezus toen overkwam wat Jezus voorspelde, ook nu hebben in veel landen christenen het zwaar. Ze worden lichamelijk getreiterd, gevangengezet of zelfs vermoord. Geestelijk worden veel christenen ook door de wereld aangevallen. Daarvoor is het niet nodig om in een land te wonen waar geen sprake is van godsdienstvrijheid. Ook in Nederland kan het zwaar zijn wat je te verduren krijgt.

Het meest voorkomende en misschien ook het meest zware is eenzaamheid. Het gevoel of idee dat je er alleen voor staat. Alleen bezig zijn met jouw strijd tegen ongeloof, ziekte of vul maar in. Dát heeft Jezus ook ervaren. Hij spreekt niet alleen over eenzaamheid in dit Bijbelgedeelte, maar heeft het ook ervaren. Het is goed om je te realiseren dat Jezus niet over zaken spreekt waar hij niets van af kan weten. Juist van eenzaamheid weet hij veel. Zijn leerlingen lieten hem allemaal in de steek toen het er op aan kwam….

 Voor Jezus kwam het alleen gelaten worden niet als grote verrassing. Hij maakt de leerlingen al attent op de vraag hoe diep hun geloof zit. Wat als het zwaar wordt om te geloven? De kritiek dat Jezus in beelden sprak was net spoorslags veranderd in een belijdenis dat Jezus God moet zijn. God is alwetend. Jezus is alwetend. Dus: Jezus is God, lijkt de redenering van de leerlingen te zijn. Jezus herinnert de leerlingen er aan dat hun geloof nu misschien sterk lijkt, maar dat dit een overschatting kan zijn. In tijden van beproeving of verdrukking wordt het ware geloof zichtbaar, stelt hij. Niet om ze het geloof dat ze hebben te ontnemen, maar om een realistisch beeld te schetsen van de situatie die komen zal.

 De spontane geloofsbelijdenis van de leerlingen is wel voor te stellen. Ze hebben net – weer – de kern van het evangelie gehoord. En de consequenties ervan: was het voorheen nodig dat het benaderen van God gebeurde met behulp van een priester, nu kan dat rechtstreeks. Elke gelovige is zelf priester en kan met God praten. Dat was de missie van Jezus: het herstel van gemeenschap van de mens met God. Liefde voor Jezus geeft directe toegang tot God. In die liefde herkent God zichzelf!

 In beelden spreken is dan niet meer nodig. Jezus zal laten zien waarvoor hij op aarde is gekomen. Hij zal de overwinning gaan behalen. En de leerlingen zullen het zien. Omdat alleen het meemaken van zo’n aaneenschakeling van absurde gebeurtenissen duidelijk zou maken wat er zou gaan gebeuren en waarom. Het meemaken van de gevangenneming, kruisiging en opstanding laat ook de boodschap begrijpen die Jezus uitgesproken heeft. Als daarna ook Gods geest de leerlingen bezielen gaat begrijpen ze het duidelijk wel, gezien de brieven die door hen zijn geschreven. Voor hen was duidelijk geworden dat Jezus de waarheid sprak toen hij zei dat hij de wereld heeft overwonnen!

 Om over na te denken:

  • Zie je in jouw leven iets terug van de wereld die het leven zwaar maakt?
  • Hoe diep zit jouw geloof? Zie je mogelijkheden om het te verdiepen?

 Gebedspunten:

  • Dank God voor de overwinning die behaald is.
  • Bid God voor het mogen ervaren van zijn aanwezigheid in jouw eenzaamheid.

 Lied:

 Wij zijn meer dan overwinnaars (Opwekking 479)

 Wij zijn meer dan overwinnaars door Hem die ons heeft liefgehad.

Wie zal ons nog kunnen scheiden van de liefde van de Heer.

 Want als God voor ons is, wie is er tegen ons.

Hij die zelfs zijn eigen Zoon niet gespaard heeft van de dood.

Hij is gestorven en Hij is opgestaan.

Ja, Hij troont nu in de hemel, aan de rechterhand van God.

 Al worden wij vervolgd, al worden wij gedood,

wij zijn meer dan overwinnaars door Jezus onze Heer.

Noch dood, noch leven, heden of toekomst, niets zal ons nog kunnen scheiden van de liefde van de Heer.

 Wij zijn meer dan overwinnaars.

 PC

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s