Dag 9 – Wat is nu het werkelijke wonder?

 Lezen: Johannes 4 vers 43 – 54

Er was daar een hoveling uit Kafarnaüm wiens zoon ziek was. 47 Omdat hij gehoord had dat Jezus uit Judea naar Galilea was teruggekeerd, was hij naar hem toe gekomen, en nu vroeg hij of Jezus mee wilde gaan om zijn zoon, die op sterven lag, te genezen. 48 Jezus zei tegen hem: ‘Als jullie geen tekenen en wonderen zien, geloven jullie niet!’ 49 Maar de hoveling drong aan: ‘Heer, ga toch mee, voordat mijn kind sterft.’

 Toen Jezus verder trok, vanuit Samaria naar Galilea, werd Hij gastvrij ontvangen. Best wel apart. Want we lezen dat een profeet in zijn vaderstad geen eer zal ontvangen. Eer die Hij wel kreeg van de Samaritanen in het dorpje Sichar. Misschien was hier sprake van gastvrijheid met een dubbele agenda. Omdat veel mensen Jezus aan het werk hadden gezien op het Paasfeest in Jeruzalem. Wellicht kwam hun gastvrije houding  vooral  door honger naar meer tekenen en wonderen van Jezus?

Hoe dan ook, Jezus arriveert in Kana, de plaats van het eerste wonderteken. En het nieuws van zijn komst was voor Hem  uitgesneld. Het bereikte ook de oren van een Koninklijke beambte, die tevens vader was van een doodzieke zoon. Wat doe je dan als de bekende Jezus in de buurt is? Dan ga je vol vertrouwen op Hem af. Misschien kon  Jezus er wel voor zorgen dat het ziekbed van zijn zoon niet overging in een sterfbed! De beambte woonde in Kafarnaüm en moest zo’n 26 km. bergopwaarts trekken richting Kana. Toen Hij Jezus ontmoette, volgde er een kort gesprek. Een gesprek dat vooral ging over de mate van geloof. Van de beambte, maar eigenlijk van iedereen die bij deze ontmoeting aanwezig was. Het geloof in de genezende macht van Jezus, van de beambte, was eerst vrij zwak. Ja, Jezus kon waarschijnlijk genezen, maar Hij moest wel fysiek aanwezig zijn en zijn macht hield op bij de grenzen van de dood. Wanneer Jezus hem toespreekt, klinken zijn woorden bestraffend, maar vervolgens ook opbouwend. Er wordt geloof opgewekt bij de beambte! Als Hij terugkeert blijkt de macht van Jezus waar te zijn! Zijn Woord werkt niet zoals onze medicijnen, die tijd nodig hebben om te werken. Nee, ze hebben direct invloed!

Net zoals bij de vrouw in Samaria, doorliep het geloof van de beambte bepaalde stadia van groei. Van een verlangen naar wonderen, naar de woorden van Jezus om uiteindelijk alleen naar de persoon van Jezus te kijken. Hij wil dat we onder de indruk van Hem raken om wie Hij is.  

 Hij doet nooit zomaar iets. Met alles wat Hij zegt of doet (of niet) wil Hij geloof opwekken bij de mensen die Hem zien of horen. De genezing op afstand, bewerkt geloof bij de beambte en met hem zijn hele gezin en huispersoneel.

Om over na te denken:

  • Als Jezus ‘op afstand’ kan genezen, wat betekend dit dan voor jou gebeden om genezing?
  • Jezus’ eerste reactie naar de beambte met zorgen lijkt keihard. Welke uitdaging zit hier voor ons in?

  Gebedspunten:

  • Prijs God voor Zijn onbegrensde almacht.
  • Doe voorbede voor iemand die ziek is. Wees concreet in je gebed.

 JT

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s