Dag 51 – Einde van het verhaal?

Lezen:  Johannes 19:38-42 (De begrafenis)

Het is vrijdagavond. Jezus is gestorven aan het kruis. Als laatste eerbetoon komen twee mensen bij Pilatus langs om te vragen of ze zijn lichaam mogen begraven. Deze mensen waren niet zomaar twee mensen, het waren allebei leden van het Sanhedrin, de Joodse Hoge Raad. Door hun hoge positie konden ze bij Pilatus langskomen en vragen of ze Jezus zijn lichaam mochten begraven omdat het de volgende dag het Pesach feest zou zijn.

Deze twee mannen waren lid van het Sanhedrin. De meeste vertegenwoordigers hiervan waren tegen Jezus en waren er op uit om Hem uit de weg te ruimen. Voor deze twee leden, Jozef van Arimatea en Nikodemus, lag dit anders. Van Nicodemus lezen we in Joh. 3 dat hij Jezus een keer s’avonds op zocht en in Joh. 7:45-52 neemt hij het in een discussie voor Jezus op. Van Jozef van Arimatea lezen we hier dat hij ook Jezus volgde (in het geheim). Uit de specerijen die Nikodemus meegenomen had, blijkt wel dat hij echt van Jezus hield. De gekochte specerijen (ca. 33 kilo) waren omgerekend 30.000 schellingen waard, een geweldig groot bedrag, wat een eerbetoon!

Dat twee leden van de Joodse Raad dit laatste eerbetoon mogen verrichten is bijzonder en laat tevens zien dat God zijn volk niet verstoten heeft ondanks dat ze zijn Zoon afwezen.

Omdat het Pesach feest bijna aanbreekt, leggen ze Jezus in een graf wat dichtbij is (mogelijk van Jozef). Wat ze niet door hadden toen ze dit deden, is dat ze zo invulling gaven aan een van de profetien die over Jezus leven zijn uitgesproken m.b.t. zijn begrafenis. In Jes. 53:9  staat het volgende:

9 En men stelde zijn graf bij de goddelozen; bij de rijke was hij in zijn dood, omdat hij geen onrecht gedaan heeft en geen bedrog in zijn mond is geweest.

Ook de laatste details van Jezus leven op aarde gebeurden niet toevallig, maar werden geregisseerd door God en zijn voorzegd in de profeten. Hij had én heeft alles in zijn hand!

 Om over na te denken:

  • Van Jozef van Arimatea werd in deze tekst gezegd dat hij een volgeling van Jezus was, maar in het geheim. Van Nikodemus weten we dat hij in elk geval publiekelijk voor Jezus opkomt (Joh. 7:45-52). Hoe is dat bij jou? Durf jij er in het openbaar voor uit te komen dat je een christen bent en Jezus wil volgen? En in welke van deze twee personen herken je je het meest?  

Gebedspunten:

  • Dank u wel dat u alles in uw hand heeft, zelfs in de kleinste details van Jezus leven. Wilt u mij leren om zo ook op u te vertrouwen dat u mijn leven leidt.
  • Wilt u me helpen om op een manier die bij me past aan m’n omgeving kenbaar te kunnen maken dat ik in u geloof, dat ik een christen ben.

eventueel verder lezen:

  • In deze tekst zie je dat elk detail van Jezus leven van te voren is voorzegd, en dat mensen daar invulling in geven, soms zonder het door te hebben. Lees in het kader hiervan ook eens Joh. 11:50 (over Kajafas) en Joh. 19:19,24 (soldaten verloten Jezus kleren).

 (PD)

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s