Dag 4 – Eerst water, dan wijn

Lezen:  Johannes 2  vers  1 –  11

1 Op de derde dag was er een bruiloft in Kana, in Galilea. De moeder van Jezus was er, 2 en ook Jezus en zijn leerlingen waren op de bruiloft uitgenodigd. 3 Toen de wijn bijna op was, zei de moeder van Jezus tegen hem: ‘Ze hebben geen wijn meer.’4 ‘Wat wilt u van me?’ zei Jezus. ‘Mijn tijd is nog niet gekomen.’ 5 Daarop sprak zijn moeder de bedienden aan: ‘Doe maar wat hij jullie zegt, wat het ook is.’ 6 Nu stonden daar voor het Joodse reinigingsritueel zes stenen watervaten, elk met een inhoud van twee à drie metrete. 7 Jezus zei tegen de bedienden: ‘Vul de vaten met water.’ Ze vulden ze tot de rand. 8 Toen zei hij: ‘Schep er nu wat uit, en breng dat naar de ceremoniemeester.’ Dat deden ze. 9 En toen de ceremoniemeester het water dat wijn geworden was, proefde – hij wist niet waar die vandaan kwam, maar de bedienden die het water geschept hadden wisten het wel – riep hij de bruidegom 10 en zei tegen hem: ‘Iedereen zet zijn gasten eerst de goede wijn voor en als ze dronken zijn de minder goede. Maar u hebt de beste wijn tot nu bewaard!’ 11 Dit heeft Jezus in Kana, in Galilea, gedaan als eerste wonderteken; hij toonde zo zijn grootheid en zijn leerlingen geloofden in hem.

 Dit heeft Jezus in Kana, in Galilea, gedaan als eerste wonderteken. Hij toonde zo zijn grootheid en zijn discipelen geloofden in Hem.

 Het feest was mooi begonnen, maar nu dreigt het dood te lopen; geen wijn meer. De vreugde bereikt de bodem. Wat heerlijk voor het bruidspaar dat ook Jezus zich onder hun gasten bevindt. Hij maakt van water wijn. Door het wonderteken wat Hij doet, mag er een nieuw begin zijn. “Let goed op”, lijkt dit wonder te zeggen, “er staat iets te gebeuren.” Hier mogen we een glimp opvangen van het grote bruiloftsfeest dat komt.

Eerst water, dan wijn. Dat is de volgorde. Een beeld dat we in de Bijbel vaker tegenkomen; na de enorme watermassa’s van zondvloed lezen we dat Noach een wijngaard plantte. Het volk Israël moest eerst door het water van de Rode Zee voor het het beloofde land kon betreden. En wat te denken van de doop waarbij we ondergaan in het watergraf en mogen opstaan als nieuw en herboren.

Water komen we in de Bijbel tegen als  beeld voor chaos, boze machten die zich verzetten tegen Gods macht. Machten die Gods kinderen bedreigen en angst kunnen aanjagen.  De weg door het water is de weg van iedere gelovige. In het leven hier en nu komt het water ons soms tot de lippen. Maar… wie gelooft in Jezus hoeft niet bang te zijn om te verdrinken.  God zegt: “Moet je door het water gaan – ik ben bij je;  of door rivieren – je wordt niet meegesleurd”.  ( Jesaja 43 vers 2a )

Wijn is in de Bijbel het teken van overvloed en feestvreugde. Wijn is een teken van leven. Met de komst van Jezus is de messiaanse tijd aangebroken.

Zes vaten stonden opgesteld; nog lang niet alles. We moeten nog wachten. Let daarbij eens op Maria. Haar wachten is actief en verwachtingsvol. Ze bereidt de bedienden voor op wat Jezus gaat doen. Kennelijk had ze er alle vertrouwen in dat Hij zich niet onbetuigd zou laten. Doe wat Hij zegt!

Vaten vullen met water,gehoorzaam en eenvoudig. Jezus is degene die zorgt voor de wonderen, Hij voorziet ons van wijn.

 In het laatste bijbelboek  Openbaring lezen we  ‘en de zee was er niet meer ‘. Geen water meer, alleen nog wijn. Totdat die volmaakt vreugdevolle tijd aanbreekt, drinken wij de wijn aan de avondmaalstafel. We gedenken en geloven dat door het vergoten bloed van Jezus Christus een eeuwige vreugde voor ons is weggelegd.

Om over na te denken

  • Geduld en gehoorzaamheid zijn niet bepaald zaken die ons gemakkelijk af gaan.

Hoe vul jij de tijd die je nog moet wachten in?

 Gebedspunten

  • Dank  God voor zijn Koninkrijk dat komt en waarin alleen plaats is voor vreugde.
  • Bid voor mensen die op dit moment ‘door het water gaan’. Bid om kracht en of ze de dragende nabijheid van God mogen ervaren.

ML

Advertenties

Een Reactie op “Dag 4 – Eerst water, dan wijn

  1. Hele goede bijbesltudie heb ik echt wat aan!
    Tof van een collega

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s