Dag 35 – Soms eenzaam, maar nooit alleen.

Lezen Johannes 12:37-50

In de Bijbeltekst lezen we dat veel mensen niet in Jezus geloven. En enkele mensen met een hoge functie die wel in Hem geloven, komen daar niet voor uit. Zij zijn bang dat ze het kunnen schudden met hun mooie leven op het moment dat ze laten zien dat ze Jezus geloven. Daarom zeggen ze maar niets, en houden ze zich stil. Het lijkt er voor Jezus dan niet heel rooskleurig uit te zien. Hij heeft veel tekenen gedaan en veel uitleg over zichzelf gegeven. Een deel van de uitleg volgt in de Bijbeltekst en Jezus laat hier zien dat Hij de gezonden Messias is. Hij doet de wil van de Vader en dus niet zomaar wat Hij zelf wil. In Hem kunnen de mensen zien wat Gods plan is met de wereld, wat Gods plan is om de mensen te redden. Maar de Bijbeltekst geeft een harde conclusie: ze geloofden niet in Hem. De profeet Jesaja had het al gezegd. Hun ogen zijn verblind en hun hart is verhard, dus zij zullen het niet zien en zullen het niet verstaan.

Na hoeveel pogingen om mensen van je gelijk te overtuigen zou je stoppen als je merkt dat mensen het constant niet oppikken? Hoe lang durf je voor normen en waarden te blijven staan, als de mensen om je heen het niet begrijpen en je niet geloven? Ik denk dat slechts enkele sterke persoonlijkheden ongeloof en onbegrip over hun handel en wandel een lange tijd kunnen volhouden. Denk aan bijvoorbeeld Mahatma Ghandi, Nelson Mandela en Dietrich Bonhoeffer. Twee van deze voorbeelden hebben hun overtuiging echter moeten bekopen met de dood. Vaak zullen we opgeven en beseffen dat we, als we de mensen om ons heen tevreden willen houden, moeten buigen in een mening of een handelswijze. Jezus was niet zo. Hij wist wat de Vader van Hem vroeg en deed dit, hoewel bijna niemand Hem geloofde en veel mensen Hem niet snapten. Het kostte ook Hem zijn leven, maar Hij hield vol tot aan de dood. Het leven van Jezus laat zien hoeveel God voor ons over heeft gehad. Want ondanks ongeloof, tegenwerking, onbegrip en uiteindelijk zelfs de dood, ging Jezus door met het reddingsplan. Jezus wilde liever sterven om ons te kunnen redden, dan dat Hij zou stoppen en een meer gemakkelijke weg kon volgen.  Natuurlijk stond Hij op uit de dood, maar de hele lijdensweg daar voorafgaand wilde Hij doormaken om het weer goed te maken tussen God en ons, tussen God en jou. 

God vraagt van ons geloof en Hij wil graag dat we zijn wil doen. Geen slaafse wil omdat God dat nou eenmaal wil, maar een wil die er voor zorgt dat we het goed kunnen hebben. Gods wil laat zien hoe het goed kan blijven gaan tussen God en ons en tussen ons mensen onderling. Verwacht niet dat iedereen staat te springen om Gods wil te doen. Verwacht niet dat je van alle kanten applaus zult ontvangen. Eerder zullen mensen om je heen soms niet snappen waarom je dingen doet of juist niet doet. Maar als je weet dat het Gods wil is, weet dan dat je Iemand achter je hebt staan die weet wat het is om alleen te staan. In deze Bijbeltekst kunnen we zien hoe alleen Jezus moet zijn geweest, omdat Hij zo graag wilde dat het goed werd tussen God en de mens, maar dat zo weinig mensen dat wilde geloven. En juist omdat Hij ook weet hoe het is om alleen te staan, zullen wij nooit alleen hoeven zijn. Want in voor- en tegenspoed, altijd is Jezus erbij.

Om over na te denken:

  • Op welke momenten voel jij je alleen? Op welke manier zou je Jezus daarbij kunnen en willen betrekken?
  • Denk eens na over hoe het voor jou zou zijn als je net zoveel weerstand van anderen zou krijgen als Jezus in zijn leven. Hoe zou je je dan voelen? Probeer eens stil te staan bij wat Jezus voor ons heeft over gehad om het weer goed te maken tussen God en ons. Dank Hem daarvoor.

 Gebedspunten:

  • Dank God voor zijn redding in Jezus Christus.
  • Bid God om kracht voor als je soms alleen staat om je geloof. Bid dat je dan alsnog zijn wil zal blijven doen en een getuigenis van Hem zult zijn. Dank God voor het voorbeeld van Jezus Christus daarin.

HRB

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s