Dag 31 – Vertrouwen tot de dood.

Lezen: Johannes 11:32-54

Ik denk dat we allemaal wel eens bij een geopend graf gestaan hebben om afscheid te nemen van iemand waar we veel van hielden. Verdriet kan dan op een vreemde manier samenbinden; het verdriet wat je hebt wil je delen met de mensen om je heen. Familie en vrienden kunnen juist op zo’n moment veel steun bieden. Zo moet het denk ik ook na het sterven van Lazarus geweest zijn. Martha en Maria waren omringd door omstanders die met hen huilde. Eén belangrijke vriend, Jezus, was op dat moment echter niet aanwezig. Toen Jezus bij Martha en Maria kwam was Lazarus al vier dagen begraven. We zien dat Maria Hem direct aan Zijn voeten valt als zij Jezus ontmoet, een teken van vertrouwen. Het vertrouwen in Jezus is gebleven, ondanks het sterven van haar broer. Uit wat Maria vervolgens zegt blijkt wel dat het haar bezig blijft houden dat Jezus er niet eerder was om de dood van Lazarus te voorkomen. Vergelijkt u de reactie van Maria maar eens met vers 37, waar op een andere manier over hetzelfde gesproken wordt.

Niet alleen bij de omstanders en de zussen van Lazarus zijn duidelijke emoties te zien, ook bij Jezus zien we duidelijk terugkomen dat hij aangeslagen is door de gebeurtenis, Hij  is verbolgen, geërgerd. Niet om de rouwende Maria en de Joden, nee, het gaat hier om een emotie die van binnenuit komt. Het heeft waarschijnlijk te maken met de gevolgen van de zonde, de dood, die hier duidelijk zichtbaar is en Jezus’ eigen dood die Hij nu heel dichtbij voelt komen. Vergeet hierbij niet dat Bethanië op nog geen 3 kilometer afstand van Jeruzalem ligt, waar Jezus uiteindelijk zou sterven. Wanneer Jezus bij het graf komt begint hij te huilen. In het Grieks wordt voor het huilen van Jezus een ander woord gebruikt dan voor het huilen van Martha, Maria en de omstanders. Het huilen van Jezus is namelijk een huilen zonder wanhoop. Jezus weet vanuit zijn verbondenheid met de Vader, dat de dood van Lazarus gebruikt zal worden om de heerlijkheid van de Vader te laten zien. We zien dan ook duidelijk het grote vertrouwen dat Jezus heeft in de Vader, Hij dankt de Vader al voordat Lazarus daadwerkelijk is opgestaan. Uit de hele gebeurtenis blijkt dus duidelijk de heerlijkheid van God en het Messiasschap van Jezus. Jezus, maar ook Martha en Maria laten een groot vertrouwen zien in God en zetten de heerlijkheid van Hem voorop. Ik denk dat wij daar nog heel wat van kunnen leren. Ook als we soms niet begrijpen hoe dingen lopen en welke weg God met ons gaat, mogen we op Hem vertrouwen, Zijn heerlijkheid voorop stellen en weten dat ons een heerlijke (eeuwige) toekomst te wachten staat.

 Om over na te denken:

  • Durft u, net als Martha en Maria, te vertrouwen op de weg die God met uw leven gaat?
  • Lazarus komt gebonden door de doeken naar buiten(vers 43 en 44) Vergelijk dit eens met de opstanding van Jezus in Johannes 20:1-10. Wat is het grote verschil? Wat leert dit ons over de dood vóór en na de opstanding van Jezus?

 Gebedspunten:

  • Danken dat we Gods heerlijkheid mogen zien door de hele Bijbel heen
  • Danken dat Jezus de dood heeft overwonnen en we uit mogen zien naar een mooie toekomst
  • Bidden of God wil helpen op Hem te vertrouwen, ook als we soms niet begrijpen waarom moeilijke dingen in ons leven gebeuren.
  • Ons gebrek aan vertrouwen aan God belijden

 Verder lezen:

  • Vergelijk de emoties van Jezus in dit gedeelte eens met wat we lezen in Johannes 12:27 en 13:21.
  • Lees uit bovenstaande gedeelte de verzen 45-54 nog eens. In vers 49-51 wordt beschreven dat hetgeen Kajafas hier zegt een profetie is. Kajafas was hier net als Bileam profeet tegen wil en dank. Wat zou Kajafas hier werkelijk bedoeld hebben en hoe mogen wij de profetie hierin zien?

PL

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s