Dag 3 – Kom en zie!

Lezen Johannes 1: 35-52

 36 En toen hij Jezus zag lopen, zei hij: Zie, het Lam van God! 37 En de twee discipelen hoorden hem dat zeggen en zij volgden Jezus. 38 En toen Jezus Zich omkeerde en zag dat zij volgden, zei Hij tegen hen:39 Wat zoekt u?

 Opnieuw wijst de Doper zijn volgelingen op Jezus, “zie het Lam van God!”, het is alsof Johannes (de Doper) hen duidelijk wil maken dat deze Man Degene is die er toe doet, Hij heeft de antwoorden waar elk mens ten diepste naar zoekt. Een cruciaal moment…

Het dringt kennelijk door bij de twee volgelingen, want ze besluiten om vanaf dat moment Jezus te gaan volgen. Op de vraag van Jezus wat ze zoeken, antwoorden ze met een wedervraag. Hoevelen doen dit niet evenzo, een vraag beantwoorden met een vraag? Jezus reageert door hen uit te nodigen om met Hem mee te gaan en zelf te ontdekken waar Zijn verblijf was. Ze blijven de rest van de dag bij Hem. Beide mannen, waarvan we weten dat een ervan Andreas heette, kwamen diep onder de indruk van deze Man, zodanig dat Andreas kort daarna zijn broer Simon (die later de naam Petrus van Jezus kreeg) opzocht om hem te vertellen wat hem overkomen was: “we hebben de Messias gevonden, de Christus”. De komende dagen volgen nog meer ontmoetingen. Filippus ontmoet Jezus: “volg Mij” hoort hij Jezus zeggen. Filippus wil niets anders. Hij komt Nathanael tegen en zegt hem dat ze Hem gevonden hebben waar Mozes en de profeten al over geschreven hadden. Kennelijk waren deze mannen behoorlijk onderlegd in de Tenach (Hebreeuwse Bijbel, voor ons het Oude Testament). In die tijd was het niet ongebruikelijk dat er leermeesters (rabbi’s) waren en rondtrokken al dan niet in gezelschap van een aantal volgelingen. Waarom dan deze Man? Hoe is het mogelijk dat alle vijf de mannen waar we over gelezen hebben zo’n stellige reactie hadden, “wij hebben gevonden…” en ” Rabbi U ben de Zoon van God…”. Stuk voor stuk zijn ze onder de indruk geraakt van Jezus. Hij is de Beloofde, Degene waar we op gewacht hebben.

 De twee (ex) volgelingen van Johannes de Doper, Simon Petrus, Filippus, Nathanael: ze hebben Jezus ontmoet, beter gezegd, Hij heeft hun leven geraakt, Hij is hun leven binnengekomen. Ze willen bij Jezus blijven en Hem volgen waar Hij gaat.

  Om over na te denken:

  • Wat is voor jou belangrijk in je leven? Waar ga je voor en wat zijn je drijfveren,? Wie volg jij? Indringende vragen misschien, maar uitermate belangrijk om eens bij stil te staan…
  • Bijzonder dat in het gedeelte van vandaag vijf mannen ieder op verschillende wijze in aanraking gekomen is met de Here Jezus en dat allen tot erkenning gekomen zijn dat Jezus de Beloofde Messias uit de Schriften is, de Zoon van God. Hoe zie jij dit?

 Gebedspunten:

  • Als jij net zoals die mannen uit het Bijbelgedeelte van vanmorgen onder de indruk van de Here Jezus bent gekomen, mag je dit in eigen woorden tegen Hem zeggen en zul je ontdekken dat Jezus de Zoon van God is.
  •  Als je al een volgeling van de Here Jezus bent, dan mag je daar van (gaan) getuigen aan anderen. Bid voor je vrienden, je familie, je collega’s dat ze net als jij een volgeling van Christus mogen worden. God wil ook jou daarvoor inschakelen. Sta je daar open voor?

JH

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s