Dag 25 – Wie denk ik wel dat Hij is?

Lezen Johannes 8:37-59

In het Bijbelgedeelte van vandaag speelt zich een opmerkelijk gesprek af. Jezus is naar de tempel gegaan en is daar in gesprek geraakt met enkele Joden. Het gesprek loopt al snel uit op een discussie. Jezus wil via verschillende manieren duidelijk maken dat Hij de door God gezonden Messias is, maar de Joden zien in hem een bezeten man. Helemaal als Jezus begint te spreken over eeuwig leven haken de Joden volledig af. Want zelfs hun grote voorbeelden Abraham en de profeten zijn gestorven, dus hoe kan Jezus dan eeuwig leven beloven aan de mensen die naar Hem zullen luisteren? De manier waarop Jezus het antwoord geeft, is voor de Joden schokkend. Hij noemt zichzelf ‘Ik ben’ en vergelijkt zichzelf dus met de Godsnaam die aan Mozes werd geopenbaard bij de brandende braamstruik. Omdat Jezus God is kan Hij het eeuwige leven schenken.

De reactie die de Joden hierop geven zegt veel. Ze pakken stenen om Jezus te stenigen. Want dezelfde Mozes die de Godsnaam bij de brandende braamstruik heeft ontvangen, heeft in zijn omschrijving van Gods wet aangegeven dat mensen die zich op dezelfde hoogte met God stellen gedood moeten worden. Het oprapen van stenen door deze Joden laat dus veel zien over hun oordeel. Voor hen is Jezus slechts een mens, zeker niet God zelf. Het is goed te beseffen dat deze Joden niet anti-God waren. Zij waren religieus en wilden God dienen. Maar het Godsbeeld van deze Joden was gevormd door ideeën van hun ouders en hun overleveringen en Jezus paste niet in dit Godsbeeld. Jezus sloot niet aan op wat hen geleerd was over God en hun blik was daardoor teveel verduisterd om Gods licht in Jezus te ontdekken.

Het gesprek tussen de Jezus en de Joden kan ons vandaag een spiegel voorhouden. Want wat voor Godsbeeld hebben wij? En hoe is ons beeld over God gevormd? De enige manier om dit Godsbeeld te toetsen is om in de Bijbel te lezen wat God van zichzelf aan ons heeft geopenbaard. Het is goed deze Bijbel dan ook te lezen zonder meteen uit te gaan van onze voorinterpretaties door opvoeding, overleveringen of ervaringen. In Jezus heeft God laten zien dat Hij dicht bij de mensen wil zijn. Om tot dit inzicht te komen heeft Hij ons de Bijbel en de Heilige Geest gegeven. Wie een goed fundament in zijn leven en zijn Godsbeeld wil ontvangen, doet er dan ook goed aan deze Bijbel te lezen en te bidden om verlichting door de Heilige Geest. Hoewel de Joden uit de Bijbeltekst van vandaag het niet doorhadden, was God zo dichtbij dat ze Hem gewoon hadden kunnen aanraken. Als wij met gelovige ogen naar God zoeken, zou het wel eens kunnen zijn dat we ontdekken dat God ook in ons leven vaak veel dichterbij is dan wij in eerste instantie zelf zouden denken.

Om over na te denken:

  • Denk eens na over je Godsbeeld en hoe dit gevormd is. Klopt dit ook met wat in de Bijbel staat? Waarin wordt je door de Bijbel bevestigd? En op welke punten zou je anders naar God kunnen gaan kijken, als je de Bijbel leest?
  • Ervaar je God vooral als een God die ver weg is, of als een God die heel dichtbij is? Weet je ook waarom?

Gebedspunten:

  • Dank God dat Hij zo dicht bij ons is geweest en nog steeds wil zijn. Bid dat je zelf ook mag ontdekken op welke manier God je bij staat en Hem daar ook in mag leren vertrouwen en voor mag leren danken.

HRB

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s