Dag 24 – Het licht reflecteren!?

Lezen Johannes 8:12-36, met de focus op vers 12

 

Licht! Wat is licht nu eigenlijk? Licht is een ingewikkeld natuurverschijnsel, daarom is het geen rare vraag. Er zijn diverse theorieën in de geschiedenis ontwikkeld  om het licht natuurkundig te verklaren, maar dat is nooit gelukt. Het is voor menselijke begrippen dus niet onder woorden te brengen wat het licht is. De voortplantingssnelheid van licht is de snelste die er bestaat. Men rekent 299.792.458 meter per seconde. De snelheid van geluid is ter vergelijking 340 meter per seconde. Zonnestralen doen er bijvoorbeeld 8 minuten over om ons te bereiken. Ook grote afstanden in het heelal worden gemeten in lichtjaren, dat wil zeggen het traject dat het licht in één jaar aflegt. Een lichtjaar staat gelijk aan 9.460.000.000.000 kilometer. Het is dus geen wonder dat mensen nu en in het verleden het licht als religieus hebben geduid of als een goddelijke gave. 

En Jezus zegt in dit gedeelte, in vers 12: Jezus nam opnieuw het woord. Hij zei: ‘Ik ben het licht voor de wereld. Wie mij volgt loopt nooit meer in de duisternis, maar heeft licht dat leven geeft.’ Jezus verteld hier in Zijn verhaal in de tempel dat Hij het licht is voor de wereld. Maar wat wil Jezus nu met deze gezegde duidelijk maken?

De kern van het woord licht is dat er zonder licht geen leven mogelijk is en zonder God is er geen heil mogelijk. De schepper van het licht en van alle lichtdragers als de zon, de maan en de sterren, is ook de God die ons het leven geeft. Zijn lichtend aangezicht zal ons altijd leiden. Dat is een belofte die voor ons geldt door het Oude Testament en het Nieuwe Testament heen. Jezus sprak deze woorden in een deel van de tempel waar de collectekisten stonden (vers 20) en waar kaarsen brandden als symbool van de zuil van het vuur, die het volk uit Egypte leidde. In dit verband noemde Jezus zichzelf het licht van de wereld. De zuil van vuur vertegenwoordigde Gods aanwezigheid, Zijn bescherming en Zijn leiding. Jezus brengt Gods aanwezigheid, bescherming en leiding, in eigen persoon, naar ons toe. En wij mogen als gelovige kinderen het Licht reflecteren in deze wereld. Is Jezus ook het licht van jouw wereld?

Om over na te denken:

§         De natuur heeft licht nodig om te kunnen groeien en te leven. Ga eens na voor jezelf: wat heb jij nu werkelijk elke dag nodig om te kunnen leven?

§         Jezus zegt hier dat je, als je Hem volgt, niet meer in het duisternis loopt, maar dat je licht hebt dat leven geeft. Denk eens voor jezelf na: heb ik het Licht al gevonden en ontvangen?

§         Hoe zou jij in jouw omgeving het licht van Christus kunnen reflecteren.

 

Gebedspunten:

§         Dank God dat Hij Jezus Christus naar de aarde zond om een Licht te zijn in deze donkere wereld, zodat wij het leven mogen ontvangen.

§         Bid God om het Licht in je leven te ontvangen om zo een lichtdrager te kunnen zijn.

 

RS

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s