Dag 20 – Nadenkend luisteren.

Lezen Johannes 7:14-32

 Wat dacht je toen je de titel van vandaag las? Misschien dacht je wel dat je vandaag naar Gods stem moet gaan luisteren. Misschien had je helemaal geen associatie met deze titel. Vandaag gaat het over luisteren, luisteren naar anderen die jou iets willen vertellen!

Als je in Nederland predikant wilt worden in de Gereformeerde hoek, moet je daarvoor een studie theologie volgen. Je bent dan minimaal zes jaar zoet met je studie. Ook in de tijd van Jezus was het gebruikelijk om een opleiding te volgen als je mensen wilde onderrichten. Wilde je een opleiding tot Joodse geleerdheid, dan moest je in die tijd naar een rabbijnse school om de heilige geschriften te bestuderen. Als je niet op een erkende rabbijnse school had gezeten, werd je geleerdheid niet erkend en werd hetgeen die persoon verkondigde beschouwd als zijn eigen mening of verzinsels. Daarom weigerde de mensen in dit gedeelte nog verder naar Jezus te luisteren. Maar Jezus kende wel de geschriften, terwijl Hij geen opleiding aan een rabbijnse school had genoten. Jezus had geleerdheid, maar had dit ontvangen van Zijn Vader.

Heb jij ooit wel eens geluisterd naar toespraken of preken en je daarbij afgevraagd of de sprekers wel de waarheid spraken? Of laat jij alles wat je hoort maar over je heenkomen zonder erover na te denken? Het kan altijd een gevaar zijn, ook voor christenen, om te spreken voor eigen belang, voor aanzien of trots. Je kunt deze mensen zelf testen doormiddel van het kijken of hun woorden kloppen met wat er in de Bijbel staat en of ze dit misschien tegenspreken. Daarnaast kan je kijken of hun woorden naar Christus wijzen of naar zichzelf. Daarbij is het ook belangrijk dat deze mensen een juiste levenshouding hebben, dat zij de wil van God doen (vers 17). En daarnaast is het belangrijk dat een spreker het juiste doel heeft van zijn preek. Uiteindelijk gaat het om de eer van God, om Hem te dienen en te verheerlijken (vers 18). Toets dus de woorden van de sprekers ook met hun eigen levensstijl! Neem eens de uitdaging aan en luister eens kritisch naar de spreker die je de volgende keer hoort! 

Om over na te denken:

  • Ben ik goedgelovig om alles wat ik hoor voor waar aan te nemen?
  • Hoe luister ik naar een persoon die het woord van God verkondigd?

 Gebedspunten:

  • Bid voor wijsheid en kennis voor de mensen die een taak hebben om mensen te begeleiden in het geloof of voorgaan in een gemeente.
  • Bid voor wijsheid voor jezelf en een kritische houding om een boodschap te kunnen verstaan en daarnaast ook toe te passen.
  • Dank God dat Hij een Geest van waarheid naar ons heeft gestuurd om de ware leer te herkennen.

 RS

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s