Dag 15 – Op zoek naar Jezus… of naar eten?

Lezen: Johannes 6 vers 16 t/m 29

 

16 Bij het vallen van de avond daalden zijn leerlingen af naar het meer; 17 ze stapten in een boot en zetten koers naar de overkant, naar Kafarnaüm. Het was al donker geworden, en Jezus was nog niet naar hen toe gekomen. 18 Er stak een hevige wind op en het meer werd onstuimig. 19 Toen ze vijfentwintig of dertig stadie geroeid hadden, zagen ze plotseling Jezus over het meer lopen; hij was dicht bij de boot en ze werden bang. 20 Maar hij zei: ‘Ik ben het, wees niet bang.’ 21 Ze wilden hem aan boord nemen, maar meteen kwam de boot aan land op de plaats waar ze naartoe wilden.

22 De volgende dag stond de menigte weer aan de oever van het meer. Ze hadden gezien dat er maar één boot was en dat Jezus niet aan boord was gegaan, maar dat zijn leerlingen alleen vertrokken waren. 23 Nu legden er andere boten uit Tiberias aan, dicht bij de plek waar ze het brood gegeten hadden nadat de Heer het dankgebed had uitgesproken. 24 Toen de mensen zagen dat Jezus en zijn leerlingen er niet waren, stapten ze in die boten en voeren ze naar Kafarnaüm om hem te zoeken.

25 Ze vonden hem aan de overkant van het meer en vroegen: ‘Rabbi, wanneer bent u hier gekomen?’ 26 Jezus zei: ‘Waarachtig, ik verzeker u: u zoekt me niet omdat u tekenen hebt gezien, maar omdat u brood gegeten hebt en verzadigd bent. 27 U moet geen moeite doen voor voedsel dat vergaat, maar voor voedsel dat niet vergaat en eeuwig leven geeft; de Mensenzoon zal het u geven, want de Vader, God zelf, heeft hem die volmacht gegeven.’ 28 Ze vroegen: ‘Wat moeten we doen? Hoe doen we wat God wil?’ 29 ‘Dit moet u voor God doen: geloven in hem die hij gezonden heeft,’ antwoordde Jezus.

Moet je je eens voorstellen: je bent discipel, je doet wat Jezus zegt. Misschien sputter je nog wat tegen dat Hij zelf niet meegaat, maar uiteindelijk ga je toch het meer op. En dan kom je in een van die verraderlijke stormen van het meer van Tiberias terecht! Geen wonder dat je bang bent. Vissers mijden deze stormen zoveel mogelijk, ze weten hoe het tekeer kan gaan tussen de bergen.

 

Maar als je dit gedeelte leest, lijkt het alsof de discipelen nog veel banger zijn op het moment dat ze Jezus zien, die over het water loopt. Andere evangeliën voegen toe dat ze denken dat het een spook is. Jezus stelt hen snel gerust met de woorden “Ik ben het, wees niet bang”. Dit is bedoeld als zelfidentificatie, maar houdt nog meer in. In het Johannesevangelie wordt ‘Ik ben’ vaak gevolgd door een begrip, de zogenaamde “Ik-ben-uitspraken”. Zoals Ik ben de Goede Herder, Ik ben het brood des levens, Ik ben het licht der wereld.[1] Hier staat echter alleen “Ik ben” (in het Nederlands wordt er ‘het’ achter gevoegd, maar in het Grieks hoeft dat niet). Dit heeft een verbinding naar het Oude Testament, waar de God van Israël zich bekend maakt met de naam “Ik ben” (Ex. 3:14). En dan,  zodra Jezus er is, zijn ze aan land.

 

De mensen gaan Jezus de volgende dag zoeken. Dat klinkt eigenlijk heel goed: ze gaan op onderzoek uit, regelen een boot, gaan naar de overkant en vinden Hem daar. Je zou zeggen: ze doen er moeite voor, dat moet de Here Jezus toch wel goed van hen vinden.

Maar nee, het pakt anders uit: Jezus ziet hun harten aan, en ziet dat ze niet voor Hém komen, en zelfs niet voor de tekenen die Hij doet, maar alleen maar om nog meer te eten te krijgen voor hun maag. Jezus spreekt hen toe: U moet geen moeite doen voor voedsel dat vergaat, maar voor voedsel dat niet vergaat en eeuwig leven geeft.

Dat betekent niet dat ze niet voor hun dagelijks eten mogen zorgen, maar dat ze meer tijd en energie moeten besteden aan het voedsel dat Jezus hun zal geven, het voedsel dat eeuwig leven geeft. Daar gaat Jezus in het volgende gedeelte verder op in!

 

Om over na te denken

  • Denk eens na waaraan jij het meeste tijd en energie besteedt in je leven. Zijn dat vooral zaken ‘die vergaan’, of ook ‘voedsel dat niet vergaat en eeuwig leven geeft’? Vind je dat je er een goede balans in  hanteert? Wat zou je eventueel anders kunnen doen?
  • Verplaats je nog eens in zo’n discipel. Denk er over na hoe jij zou reageren als je Jezus ineens zou zien, terwijl Hij over het water loopt. Kun je dit vertalen naar je eigen leven?

Gebedspunten

  • Heer, ik bid u om wijsheid in het ‘voedsel’ dat ik zoek, om wijsheid om mijn tijd goed te besteden. Laat mij zien wat U belangrijk vindt in mijn leven.

Als ik in een storm zit, wilt U mij komen redden, en laat mij tot die tijd vertrouwen dát U komt.

Dank U voor Uw trouw.

Amen.

EV


[1] Zie ook het achtergrondartikel “Ik ben-uitspraken” op deze website

 

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s